الأربعاء، 30 ديسمبر 2009

تدريب في ***** الجزء الأول


في كليتنا نزلت مجموعة من الشركات عشان نتدرب فيهم
كان من ضمنها ****
اللي قررت أحذف أسمها عشان محدش يتشفى في البلد بس
و الي وقع حظي فيها أنا و غمازة و نخلة
دول صحابي من الكلية
غمازة أنتيمتي
نخلة زميلي من التيرم اللي فات

المهم التدريب كل يوم أحد و أربعاء لمدة تمان أسابيع
ده المفروض يعني
بدؤوا يوم الأحد و أنا ما روحتش لظروف كده
جيت النهاردة أروح فكانت المأساة

أنزل الصبح ساعة أشحت تاكسي

" الكيلو 24 صحراوي لو سمحت ؟؟ "

" لأ يا أنسة "

تاكسي تاني

" شركة ***** في العامرية ؟؟ في الصحراوي "

" 50 جنيه يا أنسة "

" ضربة في بطنك "

تاكسي اللي بعده

" الكيلو 24 ......... "

التاكسي طار من غير ما يسمع
ضربة في بطنه هو كمان جررررر

اللي بعده

" الصحراوي من بعد كارفور فيه شركات أدوية لو سمحت ؟؟ "

"معرفهاش  أسف "

و بعد معاناة اتصلت بغمازة قلتلها خمس دقايق و حطلع بيتنا أقلع و أنام هو إيه أم القرف ده

وقف تاكسي أخيرا

" الكيلو الطين في الطريق الزفت جنب معرفش ايه "

" حتدفعي كام ؟؟ "

" 25 "

" طيب اركبي "

و أركب و أروح هناك و أطلع ألاقي غمازة قاعدة تلعب في ظوافرها و لا أثر للحياة رغم ان الساعة تسعة و ربع

قلتلها ها حنعمل ايه ؟؟

" حنستنى أستاذ حسين لما يجيلنا "

" هو لسه ما جاش ؟؟ أمال ايه تبقوا هنا من تمانية دي ؟؟ "

" لأ هو هنا بس هو من المرة اللي فاتت و هو بيعمل نفسه مش شايفنا "

نقعد حبة
نبص لبعض
شوية تعليقات على الهدوم من الملل

" حلو البالطو ده "
" آه و حلوة البلوزة دي "

" أنا زهقت"
" أنا زهقت أكتر "
" لأ أنا أكتر "
" يووووووووه "

و نبتدي نفكر نقتل بعض

أخيرا أستاذ سحس يحن علينا و ييجي

خمس دقايق يشرح حاجة كده

و بعدين يمشي

نبص لبعض ساعة و بعدين نطلع باتيه و عصير و ناكل في المكتب
قلبناه جنينه

يرجع تاني يقولنا أنا حديكم أوردر تبعتوه لمجموعة من الشركات

فأنا مسكت الأوردر بصيتله و قلتله

" طيب ممكن حضرتك تجيبلي شيت الأكسل اللي فيه الكونتاكت ليست بتاعت الإيميلات "

زززززززززززززتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت

الراجل بصلي و حسيت إن الشريط سف عنده
أو كأني جاية من الفضاء الخارجي

و قالي

" ما عندناش كونتاكت ليست "

أنا بصيتله قلتله " حضرتك بتتعامل مع كام شركة ؟ "

" 194 "

أنا اترسمت على وشي علامات غير مفهومة
و سئلت و أنا خايفة أسمع الإجابة بجد

" حضرتك بتجيب الإيميلات كل مرة منين ؟؟ من فايل على الجهاز ؟؟ مكتوبين عند حضرتك في أجندة ؟؟؟ و لا ايه بالضبط ؟؟ "

أنا كنت مرعوبة يقولي آه
بس اتضحلي انه ياريته قال آه كان حيبقى أكرم من اللي حيقوله

رد بثقة كده

" قالي بشوف اسم الشركة لونا مثلا .
بدخل ايميل شركة **** و أعمل سيرش على كلمة لونا
استنى النتايج و أكيد حيطلع ايميل الشركة من ضمنها لأن لونا بعتتلنا قبل كده "

أنا بطلت أتكلم
و جتلي صدمة نفسية عاطفية عصبية
و قلتله " طيب حضرتك ما تعملش اكسل شيت أسهل ليه ؟؟ "

" قالي مش فاضي و الله "

كان نفسي أقوله أمال شغلتك كمدير تخطيط دي ليه
بس قلت أحترم نفسي

قلتله "  طيب أعملهالك ؟؟ "

" قالي تعرفي ؟؟ "

" أه "

" طيب تمام حلو قوي "

عبال ما لقا جهاز و عبال ما النت اشتغل في الشركة المعفنة دي
كان ضاع بتاع ساعة و نص كده و صولات و جولات و احنا قاعدين نلعب سوليتير على جهاز تاني بقيت محترفة في اللعبة

و يادوب قعدنا عشان نعمله الشيت اكتشفت ان الجهاز بينفذ الأمر بعد ساعة اتنين تلاتة
ضغطت سيرش و فضلت ببص للشاشة
و أبص و أبص و أبص
مفيش
رحت التويليت و جيت
مفيش
طلعنا نعبط بره
مفيش
قلتله الجهاز معلق
قالي لأ  هو بطيء شوية

و أبشركم إن حصيلة اللي اتكتب في الشيت من ال194 كان شركة واحدة بس من بطئ الإنترنت عندهم

اليوم ده فسرلي حاجات كتير في التخلف اللي البلد فيه
بنقول الصناعة بايظة و الدنيا متنيلة
و الموظفين قاعدين يهزروا
و الكمبيوترات مش بيشتغل فيها حاجة غير السوليتير و الشايب
و المكاتب تقرف الكلب الجربان
و و النت زي الزفت
و التكنولوجيا أبعد من أن تكون في أدنى صورها الممكنة

حاجة زي الفل بصراحة

القصة ما خلصتش
بس كفاية كده النهاردة
بس لسه الجاي فيه إثارة و حركة و تشويق
ده فعلا
الراجل اللي كتب مسلسل برزين بريك ما كانش بيهزر
حتعرفوا ليه المرة الجاية


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق