الثلاثاء، 1 ديسمبر 2009

قميص أحمر , قميص أزرق

خدت بالي دلوقتي اني دخلت في شهري التاني للبلوج
يعني يعتبر انجاز بالنسبة ليا اني اتحملت اكتب كل ده
في العادة أكتب كام حاجة و اقفله
بس قررت أكتب و ما يهمنيش
و الحمد لله صحابي حبوا البلوج جدا و أتمنى انه يكبر و يزيد عدد المتابعين له
ححكيلكم قصة هبلة كده حصلتلي في العيد
واقفة قدام المراية ببص لنفسي
استعدادا للخروجة البهية اللي حخرجها أنا و ماما
رايحين نزور واحدة صاحبتها من ابتدائي
ما شاء الله أكتر حاجة بتعجبني في ماما
ان عندها تلاتة صحاب من ابتدائي
تروح , تسافر , ترجع , تغيب
التلاتة ما شاء الله عليهم بيحبوا بعض جدا
المهم
ببص للميك آب
يوووه بقا هو أنا رايحة اتخطب مش حاطه
أبص للبيرفيوم
امممممم
طيب بلاش نتانة ححط منك ما تبصليش كده يا عم ازازة انت
أبص للمراية تاني
قمر يا خواتي ميك آب ايه بس
بضحك على نفسي عشان مكسلة أحط
ماما ورايا
حطي حاجة في وشك يا نانسي
كحلة و بودرة , أي حاجة كده
ألف و أبصلها و تقريبا فهمت قصدها
و أسل السؤال بكل براءة
ماما هو ولاد اختها حياكلوا معانا ؟؟
معرفش يا نانسي , انتي و أسئلتك الغريبة دي , حطي حاجة في وشك يلا
و مفيش لبس أديق من كده شوية ؟؟
يا ماما أنا رايحة فين بس ؟؟
اتأخرنا يلا بينا مفيش فايدة
روحنا و معانا تورتاية حلوة كده من كلاسيك عشان العيد
طلعت السلم و ببص لماما مستنياها تقف جنبي قبل ما أخبط
ماما خبطي يلا و هي لسه في نص السلم
حاضر يا ماما
أرن الجرس
تررررن تررررن
و يفتحلي شاب عريض المنكبين , طويل الساقين و ابتسامة براقة
أنا في عقل بالي : آه منك يا ماما و يا طنط , كنت حاسة انه كمين !!!
و فلاش باك على الميك آب اللي مرضيتش أحطه
الولد اتفضلي
و أنا فينك يا ميك آب بس
فوقي يا بت
و أدخل أحط التورتة على طربيزة و أنط على كنبة جوه
مفيش ثواني الولد دخل
هو
بس
مش
هو
اممممممممممم
يادي النيلة
هو لحق يغير قميصه امتى؟؟
و غيره ليه ؟؟
القميص كان أزرق
ايه اللي قلبه أحمر ؟؟
شكلي كده بخطرف من الكسفة
دخل القميص الأزرق ورا القميص الأحمر
يا حلاوة يا ولاد
دول بقوا اتنين
شكل الصنف كان معمول بمزاج المرة دي
و اكتشف انهم توأم لما طنط تقولي شايفة محمد و على يا نانسي
ولاد اختي
ما شاء الله عليهم
عندهم 25 سنة و متخرجين و لسه عاملين مشروع سوا
أنا أهلا و سهلا
و مرجان أحمد مرجان شغال في التلفزيون
أبص للفيلم كأني ما شوفتوش سبع تلات خمسوميت مرة
بحاول أشتت تفكيري اللي على يميني واحد و على شمالي واحد
يا مامي أنا خايفة
طيب أفهم بس
هما حيقسموني بالنص ؟؟
اممممممممممم
شكلها عيلة حبوبة كده و بيحبوا يحسسوا ضيوفهم انهم في بيتهم مش أكتر
يمكن أنا فهمت غلط من خبراتي الحياتية المفجعة في تاريخ العلاقات
مفيش ثواني
أنا بحاول أقنع نفسي بإن أنا اللي مخي مش لطيف
و هوبا القميص الأحمر اتكلم
انتي بتدرسي ايه ؟؟
أنا أوباااا أول سؤال من الأسئلة المقدسة اللي مالهاش معنى عند أي ولد
بدرس ادارة نقل دولي و لوجيستيكس
يا رب سترك
فجأة القميص الأزرق اتكلم
بتدرسي فين , أبوقير و لا ميامي ؟؟
أنا إرسولكم على بر
واحد بس اللي يسئل
أبو قير
القميص الأحمر : أنا درست في الأكاديمية كورسات كومبيوتر كتير
القميص الأزرق : و أنا كمان
أنا : آه مهو أنا باخد أي سي دي ال هناك في ميامي
الأحمر : و أنا خدتها من هناك
الأزرق و أنا كمان و خدت كذا من هناك
الأحمر : و أنا كمان
جالي صداع من صدى الصوت اللي في ودني
ما انتم توأم فهمت خلاص انكم فولة و اتقسمت نصين
طنط تدخل
اسئلها يا علي بتدرس ايه ؟؟
سئلناها خلاص
طنط : طيب كويس
مظاهر المؤامرة بتبان كل شوية
طب مين علي ؟؟
هي كانت بتكلم أي قميص فيهم
طيب ركزي يا بت
القميص الأزرق شكله ظريف
طب دول توأم ظريف ايه بس!!
الاحمر بيكلمني
لأ و النبي الأزرق فين
ساكت
آه الصنارة غمزت غلط
و يقعدوا ساعة يتغدوا
و ساعة يتكلموا على القطة بتاعتهم
و كده
و ابتديت أنام في مكاني
فعلا بتكلم جد
أنا بنام في مكاني في أي حتة
روحنا
و ماما شغلت إسطوانة شباب زي الفل
لو يجيلك ولد زي دول أوافق على طول
أنا بحب الشباب البيتوتي المحترم المتربي
مش بحب أزعل ماما
سبتها لأني عارفة ان الصنارة غمزت غلط و اني تجنبت أدي أي كونتاكت بأي وسيلة فضائية في الكون
رغم ان كان فيه أكتر من تلميح و أكتر من فرصة للكلام ده
لأني مش فريسة تتحط في كمين
لااااااااااا
مش أنااااااا
أو عشان بتلكك و بتحجج دايما على رأي واحد من صحابي
دي حدوتة العيد
كل فترة حصدعكم بواحدة من دول

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق