السبت، 2 يناير 2010

2010

السنة الجديدة بدأت أخيرا

كل واحد متصور ان السنة اللي فاتت كانت زي القطران

و كله واقف للسنة الجديدة بالساطور بيقولها أحسنلك تبقي أحسن من اللي عدت قبليكي

عن نفسي الحمد لله 2009 كانت بنت حلال و مؤدبة و اهلها عرفوا يربوها

2010 اللي لسه معرفش أخلاقها ايه معايا خالص

خايفة تطلع بنت ***** و تطلع عيني

بتخيل حاجات كتير ممكن تحصل

و بتصور حاجات ممكن ما تحصلش

السنة لسه في أولها و أنا بشوف فاضل كام شهر و تخلص

و بحسب فاضل قد ايه على عيد ميلادي اللي لسه في آخر ابريل

و بحسب فاضل قد ايه على الصيف

يعني من أولها كده و أنا مش مستأمنة السنة على نفسي

حتى السنة اللي لا هي مذكر و لا مؤنث مش واثقة فيها

يادي أم النيلة المنيلة بستين نيلة

أمال فين كنت بقول لنفسي السنة دي حخلي عندي ايمان و ثقة أكبر بالأحداث و الأشخاص حواليا ؟؟

قلت لنفسي أكتب بالضبط أنا عايزة ايه ان شاء الله

عشان لو ربنا أراد و عشت للسنة الجاية أعرف قد ايه اتطورت و قد ايه التزمت باللي عايزاه

الفكرة مش فكرتي بصراحة

أنا شفتها عند أكتر من حد عندي في الفيس بوك و عجبتني جدا

فقلت أنا كمان حنزل مجموعة من القرارات يا رب اقدر ألتزم بيها كلها ان شاء الله

1
حخلي عندي ثقة أكبر بالناس

2
مش حخلي حد يوقع على عريضة الأمان و الأخوة
و محدش يسئلني هي ايه , اللي وقع عليها خلاص معلش حظه و نصيبه
و اللي ما وقعش مالوش نصيب يعرف هي كانت ايه مواهاهاهاها
مع العلم اللي عاوز ينسحب منها مفيش مانع

3
ححاول أخد قراراتي لوحدي خالص
بدون أدنى تدخل من حد
أنا من النوع اللي بيحب يستشير غيره
بس اعتقد اني بدأت أميز كويس الحاجة دي صح و لا غلط لوحدي

4
حبتدي أناقش مشاكلي فيس تو فيس بدل ما أخاف و لا أسكت و لا أبعت مسج و لا ايميل و لا تلميح

5
حفكر كويس قبل ما اخد قرار التخصص في الكلية بداية السنة الجاية

6
حكبر في شغلي ان شاء الله و أبقى محل ثقة بشكل أكبر و أحسن

7
ححسن المحادثة بالإنجلش عندي أحسن أنا رغم ان اللغة ممتازة عندي بخاف أتكلم

8
ححاول أفتح عنيا على اللي قدامي و استوعب بسرعة و أخد قرارات و أفكر بشكل اسرع
لأني من النوع اللي تفكيره بطيء بشكل غبي

9
لو حصل نصيب و لقيت حد مناسب للإرتباط مش حخاف و لا حهرب زي ما بعمل دايما

10
ححاول أبقى مدبرة أكتر و أخد بالي من فلوسي أحسن أن مسرفة بغباء و مش بعرف دايما جيبي فيه كام

11
حبتدي أعامل كل واحد باللي يستاهله , فيه ناس بجد ما تستاهلش ربع المعاملة اللي بعاملهم بيها

12
حخفف الحساسيةبتاعتي على قد ما أقدر

فيه حاجات تانية كتير بس ده أكتر اللي بيشغل دماغي دلوقتي

إن شاء الله أقدر أعمل كل اللي فات

و إن شاء الله تكون سنة سعيدة على الكل

كل سنة و إنتم طيبين

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق