الثلاثاء، 5 يناير 2010

تدريب في **** الجزء الثاني



و أخيرا بعد طول إنتظار
و لهفة و شوق و أحضان
و استباق للأحداث و تخيل المصايب

نزل الجزء التاني من التدريب في****
ّ تم حذف الإسم عشان مصلحة البلد بس  ّ

أنا عارفة محدش كان مستنيه أصلا
بس لازم أدخل دخلة درامية كده بس من باب الواجب

عشان تقرأوا الجزء التاني لازم تكونوا قرأتم الجزء الأول


انتهينا المرة اللي فاتت من فضايح التكنولوجيا في قسم اللوجيستيكس
و عرفنا ليه الشركات عندنا متقدمة جدا و حاجة عال العال و الصحة تمام

بينما كنا قاعدين في حالنا مستنيين الفرج ينزل من عند أم فرج
لقيت واحدة من الموظفات بتبصلنا و تقول مين فيكم خطه حلو ؟؟

بما إن غمازة خطها زي نبش الفراخ
رديت أنا و قلتلها خطي حلو

جا في بالي انها عايزاني أكتبلها ورقة
أوردر طلبات تبع الشغل
تمليني حاجة مثلا
تخليني أكتب أي حاجة ليها علاقة بالشغل من أصله

لقيتها بتطلع أجندتين
واحدة قديمة
واحدة جديدة

بتقولي " بصي "

أبص أنا و عنيا فيهم علامات تعجب

" انقلي الأجندة القديمة في الجديدة , أصل خلاص القديمة دي بقت متقطعة خالص و مش نافعة "

أستمر أنا في الحملقة في وجهها البهيج

و أفوق على ضحكة من غمازة و هي بتقولي

" مش انتي خطك حلو , اشربي بقا نياهاهاها "

أنا برضه لسه مش مستوعبة قلتلها

" أنقل الحبة دول هنا ؟؟ " و بشاور على حرف الألف

قالتلي " لأ كل الأجندة "

أبص ألاقيها أجندتها الشخصية

بجد ما كنتش عارفة أقولها ايه ؟؟

هل أنا جاية من معهد سيكرتارية أتدرب ؟؟

و لا من كلية نقل دولي و لوجيستيكس محترمة ؟؟

هل أنا الخدامة اللي بابي جابهالها ؟؟

و لا بنت فاكرة ان ممكن أكسب خبرة من تدريب في شركة ؟؟

مسكت البتاعة و قعدت أكتب رغم كل استغرابي
عبال ما خلصت تلات صفحات حرف الألف كانت ايدي اتشلت
و عيني راحت من خطها المقرف

حرف الباء

حرف التاء

بعدين قمت سايباها و ماشية

بجد كنت جبت آخري

قاعدة اعد كام حرف ناقص في الأبجدية كل شوية !!!

فكرتني بأيام الثانوية العامة و أنا كل ما أخلص صفحة من الكتاب أعد باقي الصفحات

لو وفرت وقت عد الصفحات كان زماني من الأوائل

يلا ما علينا

قررت بقا أهرب

مسكت شنطتي , لبست البالطو

و صاحبتي كذلك

مين بقا شافنا ؟؟

مديرة القسم اللي هي مسؤولة عن تدريبنا

قالت انتم رايحين فين ؟؟

أنا : " و لا حاجة التويليت "

اممممممممم

غمازة " بناخد بريك "

امممممممم

أنا " جعانين حناكل "

واضح سنة أولى كدب و مش عارفين نكدب

قامت خدت شنطنا و حطتهم عندها في الخزنة الخشب و قفلت عليهم بالمفتاح

!!!!!!!!!!!!!!!!!

آن آن آه ه ه ه ه

و بتقولها في وشنا بكل استظراف

محدش حيمشي قبل أربعة و نص و خلي الشنط هنا عندي عشان أضمن انكم ما تمشوش

احنا بقينا مستعجبين

قعدنا نفكر و حاولنا نشتغل , نعمل أي حاجة في أم اليوم المهبب اللي مش فايت ده

أعدي جنب طنط أجندة ألاقيها تقولي لو زهقتي كمليها المرة الجاية

و أنا في عقل بالي أحلقلك شعري لو شفتي وشي تاني , شوفي بقا مين حيكملك الأجندة

قرررنا بقا اننا لازم نهرب و نهرب بجد


على الساعة تلاتة إلا ربع كنا حننفجر رسمي

اتجمعنا احنا التلاتة نراقب أوضة المديرة

قولنا أكيد حتخرج تروح تويليت , تروح تصلي , تروح تاكل , تروح تموت أكيد حتخرج

و حانت الفرصة

و فجأة أسمع موسيقى تصويرية أكشن في دماغي

" غماااازة راقبي الطريق "

" نخلة الحقني لو جت "

" يا جماعة أنا حضحي عشانا كلنا , يموت الفرد و تحيا الجماعة "

تا تا را تا تا را تا تا را تا تا را تا

أجري على أوضتها أحاول أفتح الخزنة مفيش قافلها بالمفتاح بنت اللذينه

أجري على مكتبها مرعوبة و أدور على المفتاح

طاخ طيخ , طاخ طيخ

" لقيــــــــــــــته "

مجموعة مفاتيح

" لأ مش ده , أيوة هو ده "

" شنطننننننننننا "

أخد الشنط و أقفل و ارجع المفتاح مكانه

و أجري

" يلا يا نخلة , يلا يا غمازة أجروااااااااااااااااااااا "

و جرينا بسرعة رهيبة

نخلة وقف عند الأسانسير

" يلا يا بابا مش وقته السلالم أضمن "

و و نجري و نجري

نخلة يبص وراه

" دي حتشوفناااااا "

" اجري يا نخلة , إجري ما تبوصش وراااااااااااااااااااااااااااااااااك "

" انفدوا بجلدكممممممممممممممممممممم "

و فضلنا نجري لغاية ما وصلنا للطريق الصحراوي
ركبنا أوتو و روحنا

كان يوم مقرف و صعب و عجيب
مستوى التدريب و العقليات هنا حاجة تفلق بجد
يلا علقة تفوت و لا حد يمووووت

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق