الأربعاء، 29 أبريل 2015

كنت



كنت بتكلم إمبارح عن الإختلاف اللي بحسه في نفسي
اتكلمت عن الإختلاف اللي في قلبي 
حابة أتكلم النهاردة عن الإختلاف اللي كان في عقلي

كان عندي قيم و مثل مختلفة عن كل اللي أعرفهم 

بؤمن إن ربنا دايما فاهمني و جنبي مهما حصل 
و بزعل منه و أكلمه و أعاتبه و أرجع أعتذر منه و أستغفر عن كلامي 

مؤمنة إني إنسانة حرة القيود متتحطش في إيدي إلا بمزاجي 

مؤمنة جدا بنظرية إن المرأة شريكة حياة مش زوجة 

و كان نفسي أبني بيت مختلف تماما 
بيت تدخله متلاقيش في أركانه غير حب و سعادة و ألوااااان كتير 
كنت حابة بيتي يكون دافي و ريحته شموع على طول 
أنا بحب الشموع قوي

مش مؤمنة إن الست دورها تطبخ و تغسل و تنشر 
الحاجات دي أي خدامة تقدر تعملهم عادي مش معضلة 
مؤمنة إن الست مكانها في ظهر جوزها 
تحبه و تشجعه و تحميه و تحضنه تخفف عنه هموم الدنيا 
ده اللي مفيش حد يقدر يعمله غير الزوجة اللي بتحب بجد

كنت مؤمنة إن بيتي مش حيتبنى بالفلوس و مش حتجوز عريس جاهز 
لأ كنت حبتدي مع حبيبي خطوة خطوة و نكبر سوى و نخطط لكل حاجة مع بعض
إيدي بإيده على قد ما أقدر 
عادي أتنازل عن حاجات يمكن باقي العرايس يشوفوها مهمة 
لأني عارفة إنها جاية جاية
مش لازم أستنى بعيد عني حبيبي عشان مستنية أشتري البيت المثالي
و العفش المثالي و الفرح المثالي و كل البطيخ ده 
عمري ما فكرت أشتري نيش 
كان إني أحط أسس للعلاقة من البداية أهم عندي بصراحة 

كنت حابة زوجي اللي هوا حبيبي أولا و أخيرا يقف معايا في المطبخ
يهزر و يضحك و يتفرج عليا و يساعدني إن كان فيه حيل 
مكنتش عايزة جوزي يقعد بره لوحده يستناني عبال ما أخلص الأكل 
ده بيحسسني بالبعد و مدى سطحية العلاقة 

كنت عايزة بيتي يكون ملون و على ذوقي و ذوقه لوحدنا 
بدون تدخلات و فتي من كل اللي حوالينا 

كان نفسي يومي يبدأ دايما بعد صلاة الفجر , نصحي بعض و نصلي 
و يا نكمل نومنا يا نقوم نفطر حسب الصلاة معادها جاي امتى 
نفطر بان كيك و عليها توت و فراولة و كيوي و عسل 
و جنبهم بيض أومليت حتعب قوي عشان يطلع مزبوط مش منعكش زي ما بعمله دايما

كان نفسي البيت ده يكون مبني على أسس دينية صحيحة 
قرآن يتقرأ بشكل يومي و لو صفحة واحدة 
و شرع يتطبق بيسر و محبة
عشان ربنا يباركلنا في حياتنا 

كنت شايفة إن الخلفة المبكرة مفيش داعي منها 
و إن الأولى لأي اتنين باديين حياتهم إنهم ياخدوا خطوات أكبر في حياتهم العملية
شغل أكتر أو دراسة جديدة أعلى و شهادات أكتر 
أو الأحلى و أحلى مشروع مشترك بينهم يوقفهم على رجلهم 

كنت حابة أحافظ عالطفلة اللي جوايا أطول وقت ممكن 
اتجوزت أه بس حفضل ألعب و أرسم و أقرأ زي ما بحب 
بس مش لوحدي , معاه حيبقى أحلى 

كنت حابة أعمل Movie Night كل خميس 
أملى جردل كبير فشار و أعمل جنبه جردل تاني عصير طازة
 و نشغل فيلم و نقعد نتفرج لحد ما ننام من التعب 

كان نفسي كل الأكل اللي في بيتي يكون صحي و أورجانيك
مفيش حاجة غير صحية حتعدي عتبة بيتنا 
عشان إحنا ناس صحية و بنحب الرياضة و مش عايزين نتخن 

كنت مؤمنة إن البنت الصح هيا البنت الجدعة 
اللي مهما الدنيا لطشت مع شريكها تقف جنبه و تحبه أكتر

كنت مؤمنة إن جوزي ده الحضن الدافي اللي حيخفف عني وحشة الليل
و عمره ما حيتخلى عني أو يجرحني و حيحبني زي ما أكون منه 
عشان أنا بحبه زي ما يكون مني  

كنت مؤمنة إن اللي تتجوز صديقها عمرها ما تخاف 
لأن الحب اللي أوله صداقة عمر ما يكون له آخر 

كنت حاجات كتير 
و ياريتني ما كنت ...



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق