الأحد، 10 مايو 2015

البنات النضيفة حتخلص من البلد ... يخربيتكم !!!!!!

في مرة كنت في مصيف مع ناس صحابنا
و صحابنا عرفونا على صحابهم و هكذا الشلة كبرت 

اتعرفت على بنت من سني وقتها كانت تقريبا 21 سنة أو أصغر شوية
الرادار اللي عندي جاب إنها بنت كويسة لأول وهلة 
و الرادار بتاعي عمره ما كذب عليا 
مفيش ساعات شفتها بتطلع سجاير و بتتصرف تصرفات غريبة 
و كلمت حبيبها في التلفون بإسم
و بعدين لقيت الإسم بيتغير في المكالمة اللي وراها و اللي وراها

أنا مش رامية ودني بس عشان محدش يقول حاجة ,
هيا البنت وثقت فيا و مصممة تتكلم جنبي 

المهم خلاصة الموضوع إنها مرتبطة بخمسة في نفس الوقت 
بينهم الدكتور و المهندس و ابن رجل الأعمال
و غيرهم من الشباب اللي يطلق عليهم لفظ لقطة
 


سئلتها ببراءة بنت ال22 :  " ليه كده ؟ إنتي شكلك طيب قوي على فكرة

قالتلي : " بصي يا نون , أنا بإختصار فتحت عنيا على أول حب ليا و أنا 17 سنة في أول أيامي في الجامعة 
و لأني كنت بنت ملتزمة و ماليش في اللوع مرضتش أرتبط و أحب و هوا جالي بأهله و خطبني رسمي 
و عشت أربع سنين الكلية الحب العذري الجميل الطاهر بأحلى معانيه , كان بيعشقني و كنت بعشقه 
كان مش بيحرمني من حاجة ,  بيجيبلي هدوم و هدايا لأني كنت على قدي و عوضني غياب بابايا في حياتي و اهتم بيا في كل النواحي
و نذاكر سوى دايما و نتكلم  و كانت علاقة مفيهاش تجاوزات و لا أي حاجة غلط و أهله كانوا مثاليين معايا جدا و بيحبوني 
و كان الإتفاق نتجوز أول ما نخلص الكلية لأن كل شيء جاهز و هوا وحيد أهله و معندوش جيش و لا مشاغل
لحد ما خلصنا و جا معاد تنفيذ الوعود بدأت مامته تعمل مشاكل مشاكل مشاكل و واجهتني فيها إنها اتقدمتلي بس عشان زن ابنها عليها و إنها خافت مستواه في الدراسة ينزل بسببي فقررت تخلص و تخطبني و انتهت بإنها هددته تبعتلي بلطجية يضربوني 

و بعتتهم فعلا و هوا انسحب من حياتي للأبد و سابني بأكبر جرح ممكن يحصل لحد في حياته , كسرة قلبي على ضعفه و على قسوة مامته و خداعها

البنت مشرحتش أكتر من كده
 و أنا فهمت إن كل اللي هيا فيه ده أساليب تخدير تضيع فيهم وجعها 


كلمة بقا :

حراااااااااااااااااااااااااام عليكم 
البنات النضيفة حتخلص من البلد ... يخربيتكم !!!!!!

سؤالي إنتم بتنقوا البنات النظيفة تكسروها ليه ؟ 
ما البنات الوحشة كتير ...
و البنات البايظة و اللي ممكن تاخدوا منها كل حاجة متوفرين

ليه تروحوا للنظيفة , الملتزمة , الأمورة , الهادية , الطيبة , اللي أول مرة تحب و تاخدوا منها كل شيء ؟
تاخدوا أول بحبك و أول لمسة إيد و أول حضن و أول حاجات كتير منها 
و ترموها في الأخر مسخ مش عارف هوا اتولد ليه ؟
ليه بتدوروا عالطهارة عشان تنجسوها ؟

حفترض حسن النية و أقول مكنتوش تقصدوا و الظروف جت كده
فحديكم دليل ارشادات , اللي يلاقي في نفسه الصفات دي
نصيحة مني ميرتبطش خااااالص
و يقضيها تخيلات  و لا يصوم و لا يحل عن دماغنا :


1- إذا كان رأي أهلك بالذات الست الوالدة أهم من رأيك شخصيا في الجوازة .
2-إذا كنت شايف نفسك لسه صغير بس البنت دي متتعوض فتحجزها جنبك كام سنة تخلل يمكن تلاقي نفسك كبرت و قررت تتجوزها . 

3- إذا كنت بتتفرج على أفلام أجنبي كتير و عجبتك ال commitment issues اللي بتجيلهم يوم الفرح و يطلعوا يجروا .
4-إذا كان عندك عقدة نقص و حاسس إنك قليل و مفيش في إيدك حاجة تعملها دايما .
5- إذا كانت مادياتك زي الزفت و رغم إن البنت صابرة عليك إنت مش صابر على نفسك .
6- إّذا كنت مش متأكد إنك بتحبها قوي بس شايفها بنت كويسة و تنفع ( هيا مش بامية حتاكلها عشان تشبع و خلاص و ترميها لما تكتشف إنك مش بتحب البامية ) .

7- إذا كنت حتتجوز بنت خالتك أو بنت عمك لأسباب مبهمة في الأخر .
8- إذا كنت داخل العلاقة عشان بتحب شكلها و ناوي تغير كل طباعها عشان هيا مش حتتغير زي ما انت فاكر و  انت حتزهق و تمشي .
9-  إذا كنت شايف نفسك مش قد الجواز و مسؤولياته و لسه وراك حاجات كتير عايز تعملها بس محتاج حتة طرية جنبك تشجعك .

10 - اذا كان لأنتيمك و صحابك رأي في العلاقة إنت ناوي تاخد بيه أو شايف إن لا خاب من استشار و شارك صحابه القرار.
11 -إذا كنت ضعيف و مش حتقدر تدافع عنها و عن حبكم ضد أي قرف في الدنيا .

البنات النظيفة بتنقرض و إنتم السبب في ده !!

مهما البنت كانت قوية و متربية و عندها قدرة عالية على تحمل الصدمات و الألم لازم و لو حاجة صغيرة جدا تتغير جواها و مترجعش زي الأول . أقل الضرر إنها تتحول لواحدة باردة مبتتأثرش من الوجع .

و أه في شباب بيحصلهم زي البنات دي بالضبط عشان وقعوا مع واحدة معتبراهم استبن و لا برضه فيها الصفات الجميلة اللي فوق دي و مش قد كلامها .
 القذارة و الغدر عمالين يزيدوا حوالينا و السبب فيهم مش بس الناس القذرة , كمان الناس الضعيفة .

شايف نفسك راجل بقا بجد و قد وعودك 

 و قد كل كلمة طلعت من بقك ارتبط و افتح صدرك بقا و عيش حياتك .

شايف نفسك عيل و مش قد كلامك و محتاج رأي مامتك و صحابك

 عشان تنفذ عهد عاهدته بينك و بين حبيتك قدام ربنا و قدام أهلها و ناس كتير يعرفوكم 
فإتقي الله و مترتبطش عشان متشيلش ذنب تقيل على ظهرك إنت مش قده 
و عشان شكلك قدام نفسك بيبقى وحش قوي لما تحس إنك راجل طويل عريض مش عارف ينفذ عهد قطعه .
و متفتكرش قرار انسحابك و التزامك بيه هوا اللي حينقذ صورة رجولتك في عنيك و عنين اللي حوالين , لأ بالعكس ده بيثبت قد ايه إنت مش لاقي حجة قدام نفسك تبرر بيها ضعفك و مسكت في الحاجة الوحيدة السهلة و عملتها عشان تحس إنك بتقدر تكمل حاجة للأخر .





ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق