الثلاثاء، 10 نوفمبر 2009

ضعف و لا رخصة للنهب ؟؟

بما ان الجو غريب لا هو حر و لا برد و لا باين هو ايه أصلا
و بما اني ابتديت استعبط و البس شتوي عشان فرحانة بالكام بوت الجداد اللي جبتهم و عايزة ألبسهم و خلاص
فده معناه ان موسم الأنفلونزا و البرد ابتدى
بقالي اسبوع تقريبا عندي برد بشششششع
بكل ما للكلمة من معنى
المهم مش موضوعنا
الحكاية بقا و اللي قاهرني
ان كل ما اتكلم مع حد أو أشد معاه في الكلام يكون رده
" معلش أنا مش حرد عليكي بس عشان عيانة "
آن آن آن آآآآآآآآآآآآآآآآه
و الله لا ما تردوا
اللي عنده حاجة يرد و يقول و يخلصني
مشكلتنا اننا لما بنتزنق في الكلام بنجري على طول على أول شماعة و حجة قدامنا
زي مش حرد عليكي عشان انتي بنت
أو مش حرد عشان احنا في وسط الناس
أو بلاش أحسن حتزعلي
أنا مش بتكلم عن نفسي , أنا الحمد لله من النوع المسالم اللي ما بيتكلمش غير لما يضطر
لكن بتغاظ جدا لما تبقى الحجة الوحيدة اللي تخلي حد يهرب من النقاش معاك نوعك , جنسك أو حالتك الصحية مثلا
ده غباء حواري بالدرجة الأولى و ممكن برضه يكون نوع من العجز
في حاجة تانية بتحصل و الواحد عيان
النصب عليه
يا سلام أحلى وقت الناس تنصب عليك و انت عيان
أونكل ممكن كرت موبينيل بخمسة و عشرين ؟؟
وكل براءة في وشي و جراثيم في ايدي و مناديل في كل حتة
اتفضلي يا مزمازيل
و يرجع خمسة و عشرين جنيه
أونكل أنا اديتك مية مش خمسين
و الله ؟؟ طب ركزي كده يا مزمازيل
لا أنا ما كانش في محفظتي غير مية
و يديني حتة بصة كأني بنصب عليه و يرمي الخمسين الباقية في وشي
و يتكرر الموقف عند أكتر من حد و في أكتر من مكان
مش معنى ان الواحد بمنديل انه حمار و مش عارف معاه كام
طب ده حصلي و أنا معايا شوية زكام
الغلابة و المكفوفين و المرضى و المعاقين و كبار السن
هل أصحاب المحلات بيستبيحوا دمهم و فلوسهم كده برضه ؟؟
هل ضعف الإنسان رخصة للنصب عليه ؟؟
هل احنا بقينا زبالة لدرجة دي بدل ما نساعد الأضعف منا ننصب عليهم ؟؟

للأسف آه

السنة اللي فاتت في الشتا شفت واحد غلبان بيترعش في البرد و كان شكله معاق
المهم جريت لماما و ماما ادتني بطانية , اديتهاله
عديت تاني يوم لقيته على الأرض معاه غطا معفن و قاعد سقعان
الراجل كان في التلاتينات بس مريض
قربت بشويش و قلتله بطانيتك فين ؟؟
شاور على الأمن بتاع مستشفى البريطانية اللي في العمارة اللي في الشارع اللي قدام
رحت أنا قلت للأمن إنت خدت البطانية منه ؟؟
قالي لأ أنا شايلها عندي بس عشان ما تتوسخش
قلتله هو عشان مريض خدتها منه ؟؟ أنا اديتهاله عشان يتدفى بيها , يوسخها يحرقها هو حر
رجعاله عيب على سنك تسرقه
قام خاف و رجعها
عديت تالت يوم مالقتش الراجل و لا البطانية و لا الغطا المعفن
و نظرات بتاع الأمن كلها سخرية
بصيتله بقرف و مشيت
بعد كذا يوم لقيت الراجل بيلف معاه الغطا المعفن في منطقة بعيدة جدا عن بيتنا
صعب عليا قوي
محاولتي لإني أرجعه حقه خلته تتسرق منه البطانية تاني و يطرد كمان من المكان
كانت ماما سافرت خلاص و أنا معرفتش أتصرف إزاي
غير اني أقول حسبي الله و نعم الوكيل في اللي بيستغل ضعف الغلابة

هناك تعليقان (2):

  1. حلوة اوىىىىىىىى دى يا نانسى و انا كمان مقيداكى فى الرأى ايه الشماعة الى كله بيعلأ عليها حجته انك بنت او ضعبفة لا الى عايز يقول حاجة يقولها بصراحة و ساعتها هيعرف الفرق من الرد اذا كانت البنت ضعيفة ولا اقوى من اى حد

    ردحذف
  2. نهى

    للأسف الشماعات عندنا كتير قوي
    مش بس شماعة الجنس بنت و ولد
    أكتر من كده
    حتى لو بنتين مع بعض مثلا
    تلاقي شماعة عشان أنتي صغيرة و مش فاهمة مش حرد عليكي
    ده مثلا
    لو بطلنا نعمل كده و كل واحد احترم اللي قدامه و اتصرف معاه على انه مخلوق انسان زيه كانت دنيانا حتبقى أحسن

    ردحذف